Läs mer om vårt arbete med kundupplevelsen

Vi kan hjälpa alla som använder kommunikation i sitt arbete. De flesta av oss har en kund, oavsett om kunden heter medborgare, användare, brukare, intern kund/kollega eller slutkund.

HusmanHagberg agerar i en tuff bransch där förtroendet från kunderna går både upp och ned. En mäklare idag behöver hitta nya vägar för att nå kundens hjärta och verkligen visa att man bryr sig. Kunder väljer ofta att gå på rekommendation av vänner och bekanta, eller grannar som varit nöjda. HusmanHagberg i Norrköping/Söderköping/Valdemarsvik/Finspång valde att kvalitetsmärke sig genom EKS med det kundvänliga sigillet. Och EKS till att utbilda sina medarbetare och för att följa upp kundfeedback i realtid. Med målsättningen att ha de allra bästa visningarna och de nöjdaste kunderna. EKS hjälpte HusmanHagberg att bli den första mäklarfirman som ställer ut en nöjdhetsmätare, en stolpe som samlar in kundens feedback från visningen.

Så att man kan förbättra sig redan till nästa visning. EKS genomförde även regelbundet workshops och coachning på plats hos HusmanHagberg.

”Vi valde att certifiera oss för att våra kunder ska kunna lita på att vi alltid ger det bästa kundbemötandet av oss mäklare i Norrköping. -Mattias Törling, franchisetagare”

Gasolfyllarna har tagit en gammal produkt, paketerat om den och gjort den mer tillgänglig. Med kostnadsbesparing för kunden, stor kunskap och lång erfarenhet men framförallt kundvänlighet och ett riktigt trevligt bemötande har tillväxten varit stor dom senaste åren. I ett växtskede är fokus ofta på problemet för dagen, brandsläckning. På Gasolfyllarna tänker vi i stället långsiktigt, vad som gör att våra kunder kommer tillbaka gång på gång och har tillsammans med Ett kundvänligare Sverige kvalitetssäkrat kundupplevelsen. Personalen får lära sig verksamheten från grunden och vet att vår framgång beror på att vi ger det där ”lilla extra” vid varje kundmöte. Våra medarbetare är vårt ansikte utåt och därför tycker vi personlig utveckling, utbildning och aktiviteter som motiverar är väldigt viktigt. Ett kundvänligare Sverige ger input i form av utbildning som gör medarbetaren trygg i sin kommunikation både med kunden och mellan kollegorna i Sverige.

Många branscher har nog en målgrupp av kunder, det har inte vi riktigt. Våra kunder kan vara hantverkare, restauranger, en stor industri, en kommun, en genomresande turist eller en privatperson i väldigt olika åldrar. Till skillnad från ex. stormarknader så är vi proffs på just gasol och hanteringen kring den. Vi vill att alla kunder känner sig trygga när de varit i kontakt med oss.

Vår affärsidé är såklart försäljning av gasol eller Propan95 som det egentligen heter men vårt mål är att vara en komplett leverantör av allt runt gasolanvändande som t.ex. camping, matlagning, uppvärmning, torkning m.m. Vi lägger mycket resurser på att synas och höras för att sprida vårt budskap om säker gasolhantering. – Jonas Rauker Affärsområdeschef Gasolfyllarna/Gasinstallationer AB

Besök gasolfyllarnas hemsida

För Linköping City Airport finns inga alternativ. Man ska vara bäst i klassen på service och kundbemötande. En lokal flygplats nära E4 med ett flygutbud som når hela världen är det viktigt att både affärsresenärer och privatresenärer känner en positiv känsla när man kommer till och reser från Linköping. Det blir som ansiktet utåt för hela regionen från stund till stund. Med premiumflyg som SAS och KLM så vill resenärerna känna samma känsla även på flygplatsen, kanske var det därför Linköping City Airport var först med en trevligt inredd business lounge för mindre flygplatser?

Eller varför man väljer att regelbundet anordna kurser för flygrädda, på flygplatsen. Man bryr sig lite mer.

Linköping City Airport valde att bli den första flygplatsen i Sverige som kvalitetsmärker sin service och kundbemötande. Där sitter sigillet från Ett kundvänligare Sverige på dörren. Där har Martin från EKS varit och inspirerat personalen i kundkommunikation.

EKS hjälpte Linköping City Airport att bli den första flygplatsen som sticker ut med sitt kundbemötande. EKS har ställt ut nöjdhetsmätare 2 ggr/år, en stolpe som samlar in kundens feedback. Där har EKS kunnat följa trenden av nöjdhet som pekar stadigt uppåt hos LPI.

”Man kan aldrig slå sig till ro, vi kan hela tiden förbättra oss och genom vårt samarbete med Ett Kundvänligare Sverige kommer vi att arbeta ännu mer målmedveten med kundservice på vår flygplats. -Camilla Lejon, VD Linköping City Airport”

Sjöfartsverket är en myndighet med en väldig konkret utövning. Där är kommunikation med externa kunder a och o. Men lika viktigt är kommunikationen internt, mellan medarbetare, avdelningar, städer och interna kunder. Den dagliga verksamheten innebär ofta snabba beslut och viktig hjälp alla tider på dygnet. Ett konstant kundbemötande helt enkelt. Det kräver givetvis underhåll och inspiration för att kunna prestera när det gäller.

EKS fick förtroendet att hjälpa Sjöfartsverkets lotsverksamhet med att stärka sin kommunikation. Flera utbildningstillfällen genomfördes och personalen fick möjlighet att träna bemötande och kommunikation, samt styra ett samtal från start till mål.

För ett kommunalt ägt energibolag finns många utmaningar och möjligheter. Det är en kultur som finns hos medarbetarna, det är en anseende hos medborgarna, men det är också en ambition att tvätta bort kommunstämpeln och bli en viktig pjäs i energibranschen och hos Västerviksborna.

När elhandel släpps fri till hösten 2016 öppnas även en nya typ av kunddialog, att sälja till kunder.

EKS fick förtroendet att genomföra projektet som innebär att hela bolaget, från VD till renhållning och kundtjänst, skulle bli kvalitetsmärkta i kundbemötande och service. Sagt och gjort, en rigorös utbildningsinsats startades och hundratals medarbetare fick gruppvis i mixade affärsområden genomföra minst 3 halvdagar i kundkommunikationsutibldning var. Det var häftigt att följa resan hos medarbetarna att gå från varför, till hur och sen vad vi ska göra för att möta kundens förväntan och överträffa den. Detta arbete pågick för samtliga 7 affärsområden.

Utbildningsinsatserna kulminerade med en bok, som skrevs av medarbetarna, där EKS samlade in fakta och feedback under utbildningarna. Med hjälp av Hollies reklambyrå sammanställdes sedan ”En liten bok med stort värde” som släpptes på en bokrelease för hela företaget. Och idag finns boken kvar i företaget och kan delas ut till ex. en nyanställd eller samarbetspartner.

EKS fick även förtroendet att fördjupa utbildningarna med kundserviceavdelningen. Där EKS varit och haft riktade kommunikationsutbildningar och även individuell coachning med varje person. I telefon. Live i kundsamtalen med medlyssningslurar på.

Västervik Miljö & Energi AB är det första energibolaget i Sverige som antagit kvalitetsbeviset och det kundvänliga sigillet från Ett kundvänligare Sverige. De får återkoppling och uppföljning under året.

”Vår målsättning är att alltid överträffa kundens förväntningar och få dem att säga WOW!” – Per Allerth, VD Västervik Miljö och Energi AB

NEABgruppen har på två år växt från 8 till ca 50 anställda och fler orter. För ägarna Johan och Tommy är en stor utmaning att hela tiden hålla ett professionellt och trevligt kundbemötande. Idag handlar det många gånger i elbranschen om att vara en bra arbetsplats och med en tillåtande och kundvänlig kultur attrahera nya medarbetare för att kunna växa. Kunden kan lätt byta leverantör och ett kundmöte spelar stor roll för hela varumärket.

Elektriker och hantverkare över lag har ett lågt förtroende i mätningar kring kundnöjdhet och möjligheten att faktiskt överträffa kundens förväntan är stor.

NEAB innehar kvalitetsbeviset för en kundvänlig organisation och har för stor del av personalen genomgått utbildning från EKS i kommunikation, bemötande och ambassadörskap. I samband med utbildningen tog vi tillsammans fram en bok, som innehåller delar av EKS utbildning samt medarbetarnas egna ord och slutsatser. Boken färdigställdes av Hollies reklambyrå och finns idag på NEABgruppen som ett kom-ihåg för medarbetarbetare, men även en bok som går att lämna till samarbetspartners eller kunder för att visa vilket företag NEAB är. NEAB fick även 2016 utmärkelsen ”Årets hantverksföretag” på Hantverkargalan 2016 (www.aretshantverkare.se).

Johan Tankred, vd:

”Min vision är att NEAB-grupppen ska vara ett tillväxtföretag där alla vill jobba men bara de bästa får. Ihop med Ett kundvänligare Sverige, Hollies och framförallt med NEAB:s personal har vi tagit fram denna bok för att på ett bra sätt redogöra vad vi står för. Hur vi jobbar och uppför oss. I och med att vi växer fort så är den här boken ett viktigt instrument för att alla nyanställda ska förstå vad det innebär att jobba hos oss.”